השכרת ציוד הגברה – לבחור נכון

ציוד הגברה

 

איך בוחרים ציוד הגברה?

ישנן סיבות רבות להשתמש בשירותי השכרת ציוד הגברה; אולי אתם מארגנים מסיבה ומערכת ההגברה הביתית (“מערכת סטריאו”) פשוט קטנה וחלשה מדי. אולי אתם מתחתנים (מזל טוב) וזקוקים לציוד נוסף מעבר למה שאולם האירועים מציע כברירת מחדל. וכמובן שיכולות להיות סיבות נוספות ואירועים מסוגים נוספים שיכולים לגרום לכם לחפש שירות השכרת ציוד הגברה.

אז החלטתם ללכת על השכרת ציוד, כי זה נוח, משתלם ונראה הכיוון הנכון עבור האירוע שלכם. מה השלב הבא? איך תדעו לבחור ציוד הגברה שיענה על הצרכים שלכם? במאמר זה ריכזנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם לבחור ציוד הגברה להשכרה.

 מיקרופון

מיקרופון הנו רכיב הגברה שבוחרים בהתאם לצורך – שירה, דיבור, נגינה. המיקרופונים השונים נבדלים ביניהם ברגישות הממברנה ובפרמטרים נוספים כגון סוג ועובי רשת המגן. ישנם סוגים שונים ומגוונים אך שני הסוגים העיקריים הם מיקרופון דינמי ומיקרופון קונדנסר. הדינמי מתאים למערכות הגברה שנמצאות במקומות פתוחים, שכן הוא קולט בעיקר רק את מה שנמצא ממש קרוב אליו ולכן מתאים להופעות, טקסים, הגברת תופים ומגברי גיטרות. הקונדנסר רגיש הרבה יותר ולאן אידאלי ומפיק איכות טובה יותר – באולפני הקלטה – לשירה, גיטרה אקוסטית ועוד. חנויות השכרת ציוד הגברה רבות מאפשרות בדיקה של המיקרופונים מראש כך שלא יהיו הפתעות וניתן יהיה לבחור את המיקרופון שמפיק את הצליל המדויק ביותר עבור האוזן שלכם.

 מגבר

מרכיב ציוד הגברה מרכזי, וגם כאן ישנו מגוון סוגים ודגמים. מכיוון שאנחנו מדברים על השכרת ציוד הגברה מקצועי, המגברים שעליהם אנחנו מדברים הם בעיקר מגברי כוח עצמתיים ומסיביים. עוצמת המגבר (הספק המגבר) מחושבת בוואטים ביחס להתנגדות הרמקולים. לדוגמה, אם כתוב על המגבר 500w@4Ω זה אומר שהוא מספק 500 וואט – בתנאי שהרמקול שמחובר אליו הוא בעל התנגדות של 4 אום. אם הרמקול בעל התנגדות של 2 אום ההספק עולה פי שניים ואם ההתנגדות היא 8 אום ההספק יורד בחצי. מגברים מקצועיים שונים מאוד ממגברים ביתיים (רסיברים). השוני הוא קודם כל בהספק, שיכול להיות גבוה יותר, כמו גם באיכות השמע. מגברים מקצועיים מגיעים בד”כ עם 2 ערוצים, ולעומתם רסיברים ביתיים בד”כ באים עם 5.1 ערוצים, דבר שמוסיף להם מורכבות אדירה. צפיפות האלקטרוניקה והמעגלים החשמליים יחד עם העובדה שלרוב הם מתוכננים במטרה להשמיע סרטים ולא דווקא מוזיקה – כל אלו מבדילים ביניהם ובין ציוד הגברה מקצועי שמיועד להגברת אירועים.

 רמקולים

רמקולים נמדדים גם הם בוואטים, וכאמור גם לפי ההתנגדות שלהם. ככל שהקהל שלנו גדול יותר כך נצטרך רמקול בעל הספק גבוה יותר והתנגדות נמוכה יותר. ההתנגדות המקובלת היא 4 אום מכיוון שרוב המגברים מסתדרים איתה טוב (העומס לא גדול מדי) ובו-זמנית היא מאפשרת נצילות יחסית גבוהה של הרמקול. רמקולים שמתחברים למגבר נקראים רמקולים פסיביים. ישנם גם רמקולים בעלי מגבר פנימי – רמקולים אקטיביים, או מוגברים. היתרון שלהם הוא בפשטות שהם מציעים – פחות ציוד הגברה. הם מפשטים את תהליך השכרת הציוד. חיסרון קטן הוא ירידה קטנה באיכות, אך לרוב השימושים זה כמעט לא מורגש ולא מפריע. גם כאן, אם ישנה אפשרות מומלץ לשמוע את הרמקולים לפני ששוכרים.

אלו הרכיבים הבסיסיים אך ישנם רכיבי ציוד הגברה נוספים שאפשר לשכור. העיקרי שבהם הוא מיקסר, שמאפשר חיבור של מקורות שמע שונים וויסות העצמה של כל אחד מהם. בעת השכרת ציוד הגברה לאירועים, עלינו לוודא שע”י השילוב בין הרכיבים השונים נוצרת מערכת הגברה שתשרת אותנו היטב לפי סוג וגודל האירוע המתוכנן.

מה עוד טוב לדעת?

עוד אתרים שיעניינו אותך:

בפנטן – שומרים על בריאות העור