האם התינוק שלי מתפתח כהלכה? כמה טיפים איך לזהות התפתחות תינוקות תקינה

התפתחות תינוקות

 

נפתח ונאמר- אין תחליף לבדיקה של טיפת חלב ורופא ילדים, בכל מה שקשור להתפתחות התינוק. ובכל זאת, הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לזהות, שהתינוק שלכם בכיוון התפתחות חיובי. 

התפתחות התינוק בחודשים הראשונים

בחודשים הראשונים לחייהם, התפתחות התינוקות היא מואצת במיוחד. כל השרירים והמערכות נבנים במהירות כדי לספק כל מה שנדרש לתינוק לתפקוד בעולם שמחוץ לרחם. בשבועות הראשונים, סימני התפתחות חיוביים יהיו תאבון וחיתול רטוב מספר פעמים ביום. בנוסף כמובן ליציאות סדירות. כמו כן, שמירת קשר העין ותגובה של הפנים, הידיים למה שהתינוק רואה, מעידים על כך שהוא לומד את העולם והדבר מסקרן אותו. מבחינת תנועתיות ואנטומיה זוהי תורה שלמה של סימנים ומוכנות שעליהם נרחיב במאמר אחר, משום שמדובר בנושא נרחב ומעמיק בפני עצמו.

בגילאי חצי שנה- שנה

זמן זה מאופיין גם בתחילת התנועתיות של התינוק בצורה של זחילה וכמובן התחלת תהליך הגמילה מנוזלים ומעבר לאוכל מוצק. בשלב הזה, התינוק צריך לגלות עניין בארוחה של המבוגרים ואפילו להביע רצון ותאבון כלפי המאכלים שלהם. עליו לשבת זקוף כבר יחסית בכיסא ומצד שני גם להיות מסוגל לזחול בקצב כלשהו שאמור להתגבר ככל שהתינוק גדל ושרירו מתפתחים. בנוסף, מומלץ לבדוק מול הרופא שהלשון של התינוק כבר התפתחה דיה כדי לסייע למזון לנוע לכיוון הוושט והיא מסוגלת לטווח תנועה מלא כבר. בגיל חצי שנה- שנה גם יכולות התקשורת של התינוק אמורות לגדול והם מתחילים להשמיע קולות “ולברבר” בתגובה למצבים מסוימים.

גיל שנתיים והלאה..

הילד שלכם כבר גדול והופך לפעוט. בשלב הזה הוא כבר צריך ללכת, גם אם בצורה מעט “ברווזית” ויכולתו הוורבלית משתפרת עד כדי הבעת משפטים שלמים אצל חלק מהילדים. אצל ילדים אחרים, הם כבר יוכלו לומר מילים מסויימות אך עדיין לא להביע עצמם באופן מלא, וגם זה בסדר. בגיל זה, כבר מרבית השיניים של הילד כבר בקעו והוא אוכל מוצקים ללא כל בעיה. זהו הגיל שבו הילד גם מפתח את העצמאות שלו וחשוב לתת לו לחקור אותה.

לסיכום, נתנו פה מספר מועט מאוד של סימני התפתחות תקינים אך נפוצים שיש לבחון אותם. כפי שאמרנו, אין תחליף לבדיקות מסודרות בכל תקופה של התפתחות התינוק ובכל מקרה, הכי חשוב לא להשוות את ילדכם לאחרים. לכל ילד קצב ההתפתחות שלו, מהיר או איטי יותר ככל שיהיו.