ההיסטוריה של הפיג’מה

 

מדי ערב אחרי המקלחת, כולנו שמחים תמיד להיכנס את תוך הפיג’מה שלנו, אותו הבגד המיועד לשינה שכיף ללבוש בבית אפילו כשלא הולכים לישון, אבל כמה מאיתנו באמת יודעים מאיפה התחיל בכלל הרעיון של הפיג’מה, מה מקור השם שלה ואיך היא קשורה לתרבות שלנו? הנה כמה דברים שמעניין לדעת.

מתי הומצאה הפיג’מה?

רבים מייחסים את הפיג’מה לתרבות המערבית, אבל האמת היא שמקורה הוא בכלל בתרבות ההודית. במאה ה-18 הביאו הבריטים את הפיג’מה לארצם ובתקופה הויקטוריאנית החל השימוש בה והיא הפכה אט אט נפוצה בכל אירופה ומדינות המערב.

מהו מקור השם פיג’מה?

המילה פיג’מה מקורה בשפה הפרסית והמשמעות המילולית שלה היא “לבוש לרגל”. כיום המשמעות העיקרית בכל השפות היא בגד לשינה וההגדרה המדויקת על פי האקדמיה ללשון עברית היא חליפת שינה.

הפיג’מה בתרבות

עם השנים הפכה הפיג’מה לחלק בלתי נפרד מתרבויות שונות בעולם וגם כאן בארץ. העובדה כי באופן מסורתי פיג’מה היא חליפת פסים הביאה לכתיבת שיר הילדים המוכר והאהוב “מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג’מה” ובתרבויות רבות בעולם כולל כאן אצלנו נהוגה המסורת של מסיבת פיג’מות, מסיבה שנערכת בלילה בה לובשים פיג’מות ונשארים לישון בביתו של המארח (מקובל אצל ילדים ובני נוער). כוח פיג’יי (גיבורים בפיג’מות) והפיג’מות הן שתי סדרות לילדים ונוער בהשראת הפיג’מה וב-16 באפריל חוגגים האמריקאים את יום הפיג’מה הבינלאומי בו כולם יכולים להגיע לעבודה בפיג’מות.

אין ספק שבתור בגד המשמש אותנו לשינה, הפיג’מה מקבלת הרבה מאד כבוד. אולי זה בגלל שכל כך כיף לשים אותה, ומי יודע, אולי מתישהו בעתיד נחגוג את יום הפיג’מה איך שבא לנו ולא נרגיש מחויבים להופעה מרשימה בסיטואציות חברתיות. לילה טוב!

מרחבי הרשת:
משחת בפנטן למניעה וטיפול של תפרחת חיתולים