למה תינוק פולט? כל מה שחשוב לדעת על פליטות בתינוקות

 

הורים לתינוקות נדרשים באופן טבעי להתמודד עם כל מיני סיטואציות חדשות. זה נכון לגבי הורים לראשונה, אך גם לגבי כאלו שכבר טיפלו בתינוקות בעבר, שכן מה שיחווה תינוק אחד הוא לא בהכרח מה שיחווה תינוק אחר. עם זאת נראה כי תופעת הפליטות אצל תינוקות היא נפוצה ביותר וחשוב להכיר אותה ולהבין את המשמעות שלה. אז למה תינוק פולט? בואו ננסה להבין.

קצת מספרים

אז אמרנו שמדובר על תופעה נפוצה, אך חשוב להבין בדיוק עד כמה. חמישים אחוזים מהתינוקות עד גיל שלושה חודשים פולטים, לרוב יותר מפעם אחת ביום. השיא של התופעה מתרחש בגיל ארבעה חודשים, בו יפלטו כשבעים אחוזים מכלל התינוקות. התופעה מתחילה להתפוגג סביב גיל שנה בעיקר לקראת המעבר למזון מוצק.

למה תינוק פולט?

הסיבה העיקרית בגינה תינוקות פולטים היא חוסר בשלות וחולשה של השריר הסוגר בין הקיבה לושט. לכך מצטרפות סיבות נוספות כמו האוויר הנכלא במהלך פעולת היניקה, קושי בויסות כמויות האוכל הנכונות ואי הבחנה של התינוק בתחושת השובע.

האם זה מסוכן?

באופן כללי זוהי לא תופעה מסוכנת כל עוד היא מתרחשת פעמים אחדות במהלך השבוע או פעמים בודדות במהלך היום. במקרה כזה היא אינה גורמת לכאב אך כן יכולה במקרים מסויימים להביא לתחושת אי נוחות, שיעול או חנק. אם התופעה מתרחשת גם תוך כדי שינה, מומלץ להשגיח על התינוק ולהגיב בהתאם.

מתי זה נחשב חריג?

אז עכשיו אנחנו מבינים למה תינוק פולט, אבל האם יש מצבים בהם מדובר על תופעה חריגה שיש לבחון? התשובה היא כן, באם מתרחשים אחד או יותר מהדברים הבאים:

  • התינוק לא עולה במשקל ואפילו יורד.
  • ישנה מצוקה מובחנת בזמן הפליטה.
  • פליטה חזקה מאד כך שהתכולה יוצאת בצורה קשתית.
  • פליטה עם תכולה צהובה או ירוקה.
  • פליטות המכילות דם.

במצבים הללו יש ליצור קשר עם רופא וחשוב לזכור כי במצב רגיל אין שום סכנה בפליטות.