עריכה מוסיקלית ברדיו

עריכה מוסיקלית ברדיו

 

עריכה מוסיקלית ברדיו היא בעיניי רבים מקצוע אומנותי לכל דבר ועניין.

עריכה מוסיקלית היא בעצם הדבר העיקרי שיכול להבדיל בין תוכנית רדיו טובה לבין תוכנית רדיו כושלת או משעממת.

הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו, מקשיבים לתוכנית ברדיו ומשהו מעצבן אותנו, משהו נשמע לא בסדר, חורק ולא הרמוני, קשה לנו לשים בדיוק את האצבע על מה שכל כך מפריע לנו, אבל הדבר הזה יכול הרבה פעמים לגרום לנו כמאזינים להחליף בין ערוצי הרדיו.

אני מכירה אנשים רבים חובבי מוסיקה שיכולים להגיד רק באמצעות האזנה לרדיו, אם מדובר בתוכנית שרשימת השירים שלה נבחרה על ידי עורך מוסיקלי או על ידי מחשב, כפי שנוהגות מספר תחנות רדיו בארץ לעשות.

עריכה מוסיקלית טובה, היא עריכה שבסופו של דבר משאירה את המאזין צמוד לאותה תוכנית רדיו מתחילתה ועד סופה.

העורך המוסיקלי שעורך תוכנית רדיו מסוימת צריך קודם כל להבין מה הנושא של התוכנית ומה היא רוצה לשדר למאזין, אין ספק שעריכה מוסיקלית בתוכנית אקטואליה שונה מאוד מעריכה מוסיקלית של תוכנית ערב, תוכנית מסיבת סילבסטר, או תוכנית רגועה לסוף השבוע.

אם בתוכנית רדיו מסוימת מושמעים מספר שירים ברצף, על העורך המוסיקלי להקפיד שהשירים יהיו קשורים אחד לשני וכששיר אחד מסתיים, השיר שמתחיל אחריו יזרום וישתלב עם השיר הקודם וזאת כדי לגרום לתוכנית להיות אחידה ורציפה מבחינה מוסיקלית.

מצד שני העורך המוסיקלי חייב להקפיד על כך שהתוכנית תשמור על עניין ולא תהפוך למשעממת ומונוטונית בגלל רצף אחיד מידי של שירים.

העריכה המוסיקלית צריכה גם להתאים לקריין של התוכנית, למלל שהוא מתכנן להעביר בהפסקות בין השירים וכמובן כפי שאמרנו קודם לכן לנושא התוכנית.

עריכה מוסיקלית יכולה להיות קשה במיוחד כשמדובר בתוכנית שבה המאזינים בוחרים את השירים שהם רוצים לשמוע, הרבה פעמים מדובר בשירים שונים לחלוטין האחד מהשני מבחינת הסגנון והקצב ועל העורך המוסיקלי לדאוג שהם ישתלבו בתוכנית בצורה הרמונית.

עריכה מוסיקלית חייבת להיעשות בידי אדם שמבין חי ונושם מוסיקה, רק לאנשים כאלו יש את הכישרון והיכולת לשמור על ההרמוניה של התוכנית ועל הקצב המיוחד שלה.

תוכנית שהעריכה המוסיקלית שלה היא טובה, היא תוכנית שמצליחה לשמור על קשר מוסיקלי עם המאזין מתחילת התוכנית ועד סופה.

מרחבי הרשת:

יורם קראוס – באתר יוטיוב
אודות יורם קראוס