האם יש מקום לרדיו בימינו?

רדיו

 

הרדיו ובני האדם הולכים יד ביד כבר קרוב למאתיים שנה. נמצאו הוכחות למודלים תיאורטיים של רדיו כבר בשנת 1878, כאשר עשור מאוחר יותר כבר היו תיעודים לשידורים של ממש. מי שהיה “תור הזהב” בשנות ה-20 של המאה ה-20, רואה דעיכה בפופולאריות שלו עם המצאת כלי תקשורת המוניים מתקדמים יותר, כגון; טלוויזיה ואינטרנט. אז מדוע ממשיך הרדיו להתקיים? האם בכלל יש בו צורך?

הרדיו הינו כלי תקשורת המונים “נכה”, וזאת מאחר והוא פועל רק על חוש אחד שלנו – השמיעה. ככזה, הוא אינו מושך, ומאבד עניין מהר אצל בני האדם של ימינו. תמו הימים בהם ישבו סביב “מדורת השבט” של הרדיו ומאזינים להכרזות, תוכניות, שידורים וכו’. כיום, בני האדם רוצים ריגוש מאסיבי יותר, שיעורר עניין אצל מספר חושים ובעיקר יעסיק את עיניהם. אין ספק כי הרדיו אינו יכול להשתפר בתחום זה, ואינו יכול לשדרג עצמו מעבר לפעילות על חוש השמיעה. אז כיצד זה שהוא עדיין איתנו? על איזה צורך הוא עונה?

הרדיו של ימינו זוכה לפופולאריות גדולה בשתי סיטואציות בולטות; האחת, כאשר אנשים נוהגים. השני, כאשר בני האדם יושבים אל מול המחשב עובדים ומעוניינים ברעש או מוזיקת רקע בכדי שתנעים את זמנם. ניתן להסיק כי במקומות או מקרים בהם העיניים עסוקות והאוזניים פנויות, כי הרדיו ימצא מקום.

לסיכום

הרדיו הצליח כמדיום ותיק להישאר חי ובועט על אף כניסת הטלוויזיה והמרשתת. היה מקום להאמין כי ברגע שהגיע מדייה אחרים מתקדמים יותר, העובדים על יותר מחוש אחד ומפותחים יותר טכנולוגית, כי הרדיו ידעך ואף יעלם. אולם, הרדיו הצליח למתג את עצמו כמדיום אשר יש לו שימוש ספציפי, בין אם זה בזמן נהיגה, עבודה, ניקיון הבית וכדומה. כמו כן, הצלחתו הגדולה של הרדיו, היא כי במקום להילחם במדייה החדשים, הוא נכנס אליהם. בערוצי הלווין והכבלים ניתן כיום למצוא ערוצים אשר משדרים את תחנות הרדיו השונות, וגם ברשת ניתן למצוא אתרים שונים ומגוונים בהם משדרים תכנים שונים של תחנות רדיו רבות.

ניתן רק לשער, כי הרדיו יהיה כאן כדי להישאר גם בשנים הבאות. כל עוד לא יגיע מדיום אחר אשר יהיה שימושי, נוח וטוב יותר, למלא את תפקידו הייחודי של הרדיו בעת נהיגה למשל, הרדיו יהיה כאן איתנו. גם כל עוד ימשיכו מוסדות ממשלתיים לממן חלק מן התחנות (דוגמת; רשת ב’, גל”צ, 106 ואחרות), וכי הרדיו המסחרי (כגון; FM102, רדיו ירושלים ועוד) יהיה רווחי, ימשיך הרדיו להתקיים.

עוד מרחבי הרשת:

עופר איתן – על חברת הפרסום הדיגיטלי שהונפקה בבורסה